Bloc | Sobre mí | Contacte | Treballo a

El posicionament a Internet és important per a qualsevol empresa o organització. Buscar a google "llibre" i que la teva llibreria surti en primera posició (o en la primera pàgina) és bàsic per a donar a conèixer el teu producte, empresa o organització. Això és quelcom al que des de les webs dels partits polítics espanyols no se li ha donat massa importància i que ja va sent hora que es treballi.


Si una persona busca "atur" o "economia" en un cercador, estaria molt bé que entre els primers resultats aparegués alguna pàgina del partit polític en qüestió que parli de l'opinió o programa del partit polític cap a aquest tema. Això no és nou en altres països, especialment a Estats Units, on durant la passada campanya els partits polítics es van intentar posicionar a internet en temes com "Irak", "Crisis" o "Terrorism".

Del que vull parlar en aquest post és de posicionament "natural", és a dir, el que no s'aconsegueix pagant (mitjançant anuncis d'adwords, que segons la paraula clau poden ser molt cars), sinó del posicionament que s'aconsegueix a través de continguts de qualitat i d'ús correcte (i en el lloc correcte) de paraules clau.

En el meu treball em dedico, entre unes quantes coses més, a aquest tipus de posicionament, pel que vaig a explicar breument com s'ha de realitzar (més o menys i amb pocs detalls).

En primer lloc, podríem classificar els més de 200 criteris que google (i parlo de google perquè és usat en el 98% de les recerques a Espanya) analitza a l'hora de posicionar i donar més importància a una pàgina respecte a una altra. Aquests criteris varien i evolucionen al llarg dels mesos, però podríem parlar de tres grans grups:

1. Criteris hipertextuals
Estem parlant del criteri més important (potser un 50%), i es tracta del PageRank. El PageRank confia en la naturalesa democràtica de la web utilitzant la seva vasta estructura d'enllaços com un indicador del valor d'una pàgina en concret. Google interpreta un enllaç d'una pàgina A a una pàgina B com un vot, de la pàgina A, per a la pàgina B. Però Google mira més enllà del volum de vots, o enllaços que una pàgina rep; també analitza la pàgina que emet el vot. Els vots emesos per les pàgines considerades "importants", és a dir amb un PageRank elevat, valen més, i ajuden a fer a altres pàgines "importants". Per tant, el PageRank d'una pàgina reflecteix la importància de la mateixa en Internet.

2. Criteris semàntics (33%)
Aquí estaríem parlant de la freqüència d'aparició de les paraules clau a cada pàgina web, i tenint com norma importantíssima donar una prioritat absoluta a aquelles pàgines que tinguin la paraula clau (per exemple "llibre" o "atur") en la url i en el title.
Altres criteris menors són que la paraula clau aparegui en els keywords, headers, negretes, cursives, anchor text, alts, etc...
Aquests criteris, conforme evoluciona la xarxa, seran cada vegada més importants a l'arribar la coneguda com web 3.0 o web semàntica (encara que molts partits encara han d'evolucionar al 2.0 o fins i tot al 1.1).

3. Altres criteris
Per exemple varia segons el filtre idiomàtic de cada web i fins i tot es comenta que es comença a analitzar les visites que rep cada web.

Per tant, el criteri principal és el PageRank, és a dir, els partits han d'intentar aconseguir enllaços "bons", que al seu torn tinguin un PageRank alt (per exemple wikipedia, elmundo, elpaís...). Han d'aconseguir que enllacin les seves pàgines des del major nombre possible de pàgines i que aquestes tinguin molta importància en la xarxa.
Però a part d'això, han d'anar a per els criteris secundaris, que cada vegada cobren més força a l'hora de posicionar-se en Internet.

Així, el títol de la pàgina (title: el que apareix a la part alta de la barra d'adreces) ha de contenir la paraula clau que volem posicionar. A més, menys paraules contingui, més bo serà el percentatge d'importància que google doni a aquesta paraula clau. Així, a igual PageRank, si busquem "llibres de filosofia", la web titulada "Llibreria Pérez: llibres de filosofia", apareixerà abans que la titulada "Llibreria Pérez: llibres de filosofia, màgia, psicologia, filologia i matemàtiques".
El mateix passa amb la url (adreça de la pàgina). Google dóna més importància a que la paraula clau estigui a la url a que no ho estigui (per exemple, més importància té www.libreriaperez.com/llibresfilosofia que qualsevol altra url on "llibres de filosofia" no aparegui).

En els partits polítics espanyols l'ús del posicionament és escàs, el que fa que molts dels seus continguts no es trobin fàcilment en Internet. I si no es troben significa que no es coneixen.

Mostro alguns exemples de webs on ni els titles ni les url estan preparades per a Internet.

PSOE
Una notícia: Blanco assegura que la prioritat dels socialistes és “fer tot el necessari per a anticipar la recuperació econòmica” i combatre l'atur. Si bé el title és més o menys correcte, amb una mica de text del que parla la notícia, la url és indesxifrable.


CIU, BNG i UpD segueixen la mateixa estratègia del PSOE: Title mitjà correcte, url indesxifrable.
A ERC és al contrari, la url és perfecta (com en diaris com ElPaís o 20minutos), però el title és molt genèric (Esquerra - notícies).

PP
Una notícia: El PP li demana al Govern que reguli la professió de porter de discoteca per a acabar amb el buit legal existent.
La url és impossible de memoritzar, i en el title no parla d'aquesta notícia, sinó que posa "Partit Popular - Titulars del dia". És impossible que un cercador pugui situar bé visible aquesta notícia.


IU
El mateix que el PP. L'exemple és de la notícia: "Willy Meyer se solidaritza amb els treballadors de Nissan". La url és impossible de memoritzar, i en el title no parla d'aquesta notícia, sinó que posa "www.izquierdaunida.és".


A EAJ-PNB, CC, Na-Bai, EA i CHA se segueix la mateixa tònica que a PP i IU.

En resum, en cap partit polític que es presenta al congrés dels diputats se segueix una política d'indexació i posicionament dels seus continguts en Internet. Els seus continguts són la majoria de vegades molt complicats de veure, i per tant de difondre.

Vegem ara com una empresa, en aquest cas el diari El País, es posiciona perquè els seus articles siguin trobats fàcilment a google i entendreu al que em refereixo:


Respecte als keywords, que fins a no fa molt eren importantíssims en el posicionament d'una pàgina web, ja no són tan importants a causa del mal ús que es feia, però segueix sent un criteri d'indexació, pel que és obvi que cal cuidar-los.
Crec recordar que Carlos Guadián va fer un post fantàstic sobre els keywords de les web dels partits que us recomano llegir (però que no he aconseguit trobar en el seu blog).

 

0 Comments:

Post a Comment




RSS Blogger